Hemma igen!

Jag skriver en kort berättelse så kommer det mer när jag har två händer att skriva med. Vi kom till förlossningen 5 och mina värkar var oregelbundna men gjorde ont. Vi väntade på morgonskiftet som skulle få avgöra om vi skulle stanna eller inte. Jag var öppen 4-5cm så jag fick stanna. Vid 8 tror jag att vi kom in till förlossningssalen. Jag började med akupunktur, värmedyna, lite lustgas, satt lutad mot en sackosäck, tog även sterila kvaddlar. Men det dröjde inte länge förrän hjärtljuden gick ner under värkarna så de fick ta hål på hinnorna så vattnet gick för att sätta skalpelektrod på huvudet. Sen skulle det tas laktas på honom. Jag bestämde mig för att även ta edan. Inget fungerade, jag hade ingen kontroll över förlossningen alls, inte som mina tidigare förlossningar. Varje värk var som en mardröm där jag precis överlevde den värsta smärtan för att sen komma förbi den och komma till en ny dödsupplevelse. Nä fy det var den värsta förlossningen av de tre jag har gjort. Jag tyckte det kändes som att jag hade legat i flera dygn men det handlade bara om timmar.

När klockan var 12.05 började jag krysta, Henrik stod redo och tillsammans med barnmorskan tog han emot barnet, de fick gnugga liv i honom sen fick Henrik lyfta upp honom på mitt bröst. Tyvärr kände jag mig fortsatt utan kontroll även när han var ute kl. 12.10 (även dessa 5 mins krystning kändes som timmar). När moderkakan kommit ut kände jag att jag kunde börja komma tillbaka och hitta mig själv. Kunde titta på Vilgot och börja glädjas över att allt var klart. Jag hade klarat det. 3665g och 51cm lång, huvudmått på 34cm.

Amningen kom igång direkt på förlossningen och om man bortser från smärtan när han suger så har den gått bra. Jag är trött efter att inte sovit på många dygn. Får se när man kan komma ifatt sig. Nu får jag njuta av att ha honom i min famn.

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Mamma//mormor/svärmor
    Okt 24, 2009 @ 16:37:29

    Är så stolt och lycklig att allt gått bra trots svårigheterna som du haft med lille Vilgots entré till denna världen. Jätteduktig : D

    Massor med kramar o lyckönskningar från mamma/mormor

    Svara

  2. Malin Strand
    Okt 24, 2009 @ 18:03:02

    GRattis till lille Vilgot!!

    Svara

  3. Farmor & Farfar
    Okt 25, 2009 @ 17:52:26

    Tack Leila & Henrik för annu ett underbart litet barnbarn
    Välkommen lille Vilgot !

    Hälsningar Farmor & Farfar

    Svara

  4. Angela
    Okt 26, 2009 @ 07:01:08

    Nämen gumman låter som en traumatisk upplevelse, stackare!

    SKÖNT att han är ute och stort stort GRATTIS till er båda, till systrarna, mormor, farmor & farfar, moster, morbror – ja till alla som fått en ny guldklimp att älska – men allra mest till dig och Henrik såklart!

    Hoppas amningen funkar fortfarande och att övergången från adrenalinkick till det normala funkar bra!

    Ta hand om er

    kram kram

    Svara

  5. heponimas
    Okt 26, 2009 @ 08:37:24

    Hej min ”nätvän”…
    Åhhh sitter här med ögonen tårade o bara ler trots att jag läste om din mardröm men det är så fint när ett nytt litet liv kommer till världen!
    jag har varit hos min pojkvän i helgen o hittade inte adressen till din blogg på hans dator – har tänkt såååååå mkt på dig!

    Nu när jag kom hem kastade jag mig på datorn o rusade in till dig o finner detta! 🙂

    GRATTIS TILL ERAN KILLE!

    Kram Helén

    Svara

  6. Petra & Zlata
    Okt 26, 2009 @ 09:15:58

    Kära Leila,

    Sagoprinsen har kommit till er fina familj 🙂

    Lycka till! Massor med kramar från oss till er.

    Svara

Kommentera

