Mandalas helstekta örtfläskfilé med gräddig champinjonsås

1 fläskfilé
8 champinjoner
½ rödlök
6 soltorkade tomater
1½ msk fransk senap
0,75 dl vin (jag hade rödvin)
1½ dl matlagningsgrädde
1 dl vatten
½ buljongtärning
1 tsk mjöl
Kryddor: Provensaliska örtkryddor, flingsalt, paprikakrydda, salt, vitpeppar, cayenne, färsk basilika

 Sätt ugnen på 150-180 C (beroende på hur mycket tid du har). Putsa filén. Gnid in filén med flingsalt, örtkryddor (ganska mycket), paprikakrydda och cayenne. Fräs filéns alla sidor i stekpanna på hög värme för att få en fin färg. Lägg några klickar smör i en ugnsform och lägg i filén och sätt in i ugnen. Gör i ordning grönsakerna och fräs champinjonerna och rödlöken i samma panna som du stekta köttet, lägg i tomaterna, senap och rödvin. Rör om och häll ner resten, fortsätt att röra, krydda med salt och peppar och smaka av. När det bildats lite köttbuljong från köttet i ugnen så ta ut formen och häll ner buljongen i såsen och sätt in köttet igen tills det är klart. Jag hade inne filén i ugnen på 150C i 30 min för att sen höja värmen till 180C och körde 10 min till, sen var köttet klart och saftigt. Men skär ett snitt för att se så det är genomstekt. När köttet är klart, skär det i skivor, lägg över såsen i botten av ugnsformen och lägg ner det skivade köttet, strö över strimlad färsk basilika. Servera med pasta och goda grönsaker.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. heponimas
    Okt 20, 2009 @ 05:32:31

    Mmmmm tjejen, detta lät hur gott som helst! det ska jag göra i helgen… Tack för receptet! *glad*

    Svara

  2. mammamandala
    Okt 20, 2009 @ 06:27:00

    Ja det blev en god smak tycker jag. Hoppas du och familjen också gillar det. Det där med ugn och grader är svårt, men jag tycker det är bättre att köra på låg värme och hålla lite koll på köttet så det bara blir precis klart och behåller saftigheten. 🙂

    Svara

  3. heponimas
    Okt 20, 2009 @ 07:22:05

    Mmm precis så kör jag oxå – lägre värme, kanske en aningen lite längre tid men med en gudomlig smak o saftighet! *Mumma*

    Ingen bäbis än?
    Det var det första jag tänkte på imorse: Undra om det har hänt nått?! Hihi

    Kram

    Svara

  4. mammamandala
    Okt 20, 2009 @ 08:23:22

    Hihi nä tyvärr. Det var nog det första jag också tänkte imorse 😉 Det verkade vara något av det första lilla tjejen också tänkte för hon kände så jag låg brevid henne. Det verkar vara lite segt på att dra igång. Ena stunden tänker jag att nu är det nog nära, tex när nån liten slempropp visar sig eller när någon förvärk känns lite mer, men sen nästa stund känns absolut ingenting, just nu är en sådan stund där det inte känns något alls.

    Så vi får se 😀 Kram

    Svara

Kommentera

