Mandalas kolja i ugn med smak av örter & citron

Kolja i ugn

(Såsen kom inte med på bilden)

600g kolja (torsk hade också varit gott)
½ citron (skal + saft)
1 dl matlagningsvin, vitt
1 dl matlagningsgrädde
½ buljongtärning
Riven ost
Kryddor: Provensaliska örtkryddor (frysta), dill (fryst), flingsalt, chilipulver

Sätt ugnen på 200 C. Smöra en ugnsform. Lägg koljan i formen, krydda rikligt med örtkryddorna och lite lagom med salt o chili. Riv över buljongtärningen lägg på rivet citronskal, pressa den halva citronen över. Häll på vin och grädde. Strö över osten. In i ugnen ca 20-30 min (jag glömde kolla klockan, men det är klart när fisken är vit).

Såsen blir väldigt tunn så vill man ha en tjockare sås kan man hälla av såsen och reda den i kastrull eller vispa ner mjöl eller liknande i formen.

Jag serverade detta med rårakor och bönor (barnen gillade inte rårakorna). Det hade kanske varit godare med kokt potatis eller ris till. Det blev en god ört och citronsmak över koljan.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. heponimas
    Okt 16, 2009 @ 06:18:33

    Mmm lät gott men jag håller med dina barn – tar nog potatis till! 😉
    Rårakor är det enda jag inte äter – annars smäller jag i mig precis allt som kommer i min väg!

    Ha en toppenhelg 🙂

    Svara

  2. mammamandala
    Okt 16, 2009 @ 06:48:28

    Hihi ja gör så. Jag kände att jag ville ha något nytt, något vi inte haft så mycket tidigar. Men men, jag tycker om det men det lär inte bli lagat här hemma så många ggr per år, räcker nog med en gång om året kanske. Men kokt potatis hade blivit perfekt tror jag.

    Ha en bra helg du med! 😀

    Svara

  3. Mamma//mormor/svärmor
    Okt 16, 2009 @ 06:59:57

    Jag blev inbjuden att äta med familjen igen, äter ofta o gärna fisk och inte heller denna gång blev jag besviken. Jättegott!
    Du e duktig Leila som lagar god fisk fast du inte äter det själv.
    Toppbetyg alltså : )

    Svara

Kommentera

