Mandala´s nudelwok med grönsaker och biff * (veg om biff utesluts)

NudelwokNudelwok med strimlad biff

500g lövbiff
2-3 vitlöksklyftor
300g äggnudlar
10cm purjolök
1 stor morot
1½ dl teriyakisås, på ett ungefär
1 burk minimajs
4 stora champinjoner (de var väldigt stora)
broccoli
½ röd paprika
½ lime
1/3-½ röd chili
150g cashewnötter
1 buljongtärning
5 dl vatten
Kryddor: salt o peppar

Har du en wokpanna är det perfekt att använda så man får plats med allt, jag fick det lite trångt.

Som vanligt brukar jag göra iordning alla grönsaker först så jag har det klart. Strimla sen lövbiffen och fräs tillsammans med riven vitlök, krydda. Häll på ett par msk teriyakisås och lägg över köttet på en tallrik. Fräs champinjonerna och moroten, lägg åt sidan, stek broccoli, lök, minimajs och paprika lite snabbt, lägg tillsammans med svamp o morot. Häll vatten i stekpanna, jag började med 3 dl och buljongtärningen, lägg i nudlarn och resten av teriyakisåsen och mer vatten om det behövs för att få nudlarna mjuka. Salta. Blanda ner röd peppar-finhackad, rivet limeskal + limesaft från den halva limen. Blanda i alla grönsaker och nötter, rör så allt är blandat. Smaka av o krydda mer om det behövs.

Servera nudelwoken med köttet och en liten klick gräddfil (valfritt förstås).

Kan tillägga att mina tjejer inte var så glada för maten, en gillade inte nudlar, köttet var inte så poppis, grönsakerna var sådär och det som var godast var cashewnötterna. Så det kanske är mer vuxenmat detta eller så är mina barn bara kräsna. Jag tyckte det var jättegott iaf och mannen med.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. josefine
    Mar 29, 2010 @ 09:51:21

    Hej! Hur många personer är receptet för? 🙂

    Svara

  2. mammamandala
    Mar 29, 2010 @ 11:49:54

    Hmm, när jag gör brukar jag göra så det räcker till vår familj till en middag och sen blir det nog minst 2 luncher över. Så det borde kunna vara till drygt 4 vuxna. Jag är så dålig på att beräkna till hur många det räcker till. Är det till 4 vuxna så skulle jag nog ta fler champinjoner och kanske en hel paprika (mina tjejer gillar ju inte det). Mitt svar kanske inte hjälpte 😉

    Svara

Kommentera

