Mandala´s helstekta kotlett i lergryta späckad med soltorkade tomater och vitlök med klyftpotatis och rödvinssås till

helstektkotlett

1,5 kg fläskkotlett, benfri
2 morötter
1 lök
4 vitlöksklyftor
5 soltorkade tomater
Kryddor: Flingsalt, vitpeppar, örtagårdskrydda

Lägg lergrytan i kallt vatten. Dela morötterna i två, löken i fyra, soltorkade tomaterna i två och vitlöksklyftorna i två delar. Putsa köttet från fett (jag tar bort det mesta, gillar inte fett). Ta en vass kniv och gör några skåror på valfritt ställe och stoppa ner soltorkade tomaterna och vitlökarna. Ta upp underdelen av lergrytan och lägg ner köttet. Gnid in köttet rejält med kryddor, lägg i tomater och lök i grytan. På med locket och sätt in lergrytan i kall ugn. Sätt ugnen på 230 C och låt det stå 1½h.

Strax innan grytan ska tas ut skala och klyfta potatisen, lägg på en plåt, ringla över rapsolja (valfri) och krydda med chili och örtsalt. Jag satte in potatisen när jag tog ut köttet.

När grytan är uttagen lyft försiktigt på locket o få ångan bortåt så du inte bränner dig. Se så köttet är genomstekt. Låt sen köttet vila under locket tills potatis och sås är klart. Servera gärna löken och morötterna till som legat i grytan.

Under tiden potatisen står i ugnen gör såsen.

Rödvinssås (på mitt sätt)
10 champinjoner (väldigt små var mina)
1/4 rödlök
2/3 dl rödvin
½ dl matlagningsgrädde
1 dl köttbuljong (jag fick precis 1dl när jag hällde av och silade från grytan)
1 msk vetemjöl
1 msk tomatpuré
2 tsk soya
½ dl vatten
Kryddor: salt o peppar

Skiva champinjonerna, finhacka löken och fräs dessa i lite smör. Rör ner tomatpuré. Häll i rödvin. Rör runt, häll sen när buljong, matlagningsgrädde, vatten och soya. Jag lägger lite mjöl i en tesil och strör mjölet över såsen för att inte få klumpar och rör runt ordentligt. Krydda med salt och peppar. Låt såsen koka upp, sänk till låg värme och låt puttra ett par minuter. Passa såsen och rör med jämna mellanr. Smaka av och den är klar när den smakar som du önskar.

Servera den helstekta kotletten i skivor med klyftpotatis, rödvinssås och en god sallad till.

kotlett

Kommentera

