Pasta med krämig pestosås (veg.)

pestopasta

1 burk kronärtskockshjärtan
½ rödlök
2 vitlöksklyftor
8 soltorkade tomater 
2 dl vispad grädde (1½-2 dl CF eller matlagningsgrädde går bra)
4 msk grön pesto
2 msk vitt matlagningsvin (½ dl vitt vin har jag också använt mig av när det finns hemma)
Oliver (jag hade 10 hela gröna i idag)
Kryddor: lite salt, peppar och oregano (gärna färsk)
Ev. 1-2 msk vatten, beror på hur du vill ha konsistensen
Solrosfrö
Parmesanost
Pasta, valfri sort

Sätt på pasta, koka med buljong. Skölj och låt kronärtskockshjärtan droppa av. Skär rödlök i tunna skivor, riv vitlök, strimla soltorkade tomater, dela kronärtskockshjärtan i fyra (krama först lätt ur vattnet ur dem). Fräs rödlök, vitlök och kronärtskockshjärtanen. I med soltorkade tomater och oliver. Rör ner pesto, kryddor, grädde (jag hade färdigvispad i kylen därför blev det valet till dagens middag) och vin, (ha ev. lite vatten för konsistensens skull). Smaka av och låt småputtra, sen är det klart. En enkel och god middag som antingen blandas med den färdigkokta pastan eller serveras bredvid. Riv över parmesanost och strö över solrosfrön. Jag är avokado- och fetaostälskare så det hade jag också till. Här hemma gillade inte barnen röran så mycket (de äter hellre allt var för sig) så därför gjorde jag ingen stor sats. Så ska middagen räcka till många får man öka på lite av allt.

Kommentera

