Gott solros-&pumpabröd, recept

Solros- & pumpabröd

Solros- & pumpabröd

50 jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk honung
1½ tsk salt
2 msk rapsolja, eller valfri olja
1½ dl solrosfrön och pumpafrön (0,75 av varje)
7-10dl specialvetemjöl
1dl vetekli
2dl grahamsmjöl
3dl rågmjöl
*Totala mjölmängden 13-16dl, jag brukar ta 6dl av andra mjölsorter och resten specialvetemjöl. Så det är valfritt vad man lägger i för sorter, eller om man väljer enbart vetemjöl.
Smula jästen och rör upp med vattnet, blanda ner olja, honung, salt och solroskärnor och pumpafrön. Rör sen ner mjölet. När allt blivit till en fin deg, knåda 5 minuter i maskin, 15 min för hand. Låt brödet jäsa 1h. Efter jäsning baka ut med lite mjöl till två limpor och lägg i formar. Sätt ugnen på 200C (varmluft). Låt jäsa 1h till. In med bröden i ugnen ca 20-30 min beroende på ugn. Jag kör mina i 25-30 min. De är klara när de känns ihåliga. Jag brukar pensla med vatten när de är uttagna, men inget man måste.
Njut av brödet när det svalnat tillsammans med smör, eller något annat gott som kalkon och groddar, ost och marmelad.
Kommentera

